Grenland Flyklubb
Voldsvegen 204,
3739 Skien
Telefon: 35 54 59 35
E-post: post@
grenlandflyklubb.no
Org.nr. 993543381
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
GFK © 2008 - 2017

Sideoppslag:
Idag
Igår
Siste uke
Denne måned
Totalt

296
1126
8604
22460
2607395
Siden sist oppdatert:
2017-10-29 19:04:11

Site powered by

Sniggabo CMS v.3.15



 
Støtt Grenland Flyklubb når du spiller hos Norsk Tipping! Skriv ut dette skjemaet og ta det med til din tippekomisjonær.
 
Eller send SMS med kodeord: GRASROTANDELEN 993543381 til 2020




Logg inn: Bruker id: Passord: Hjelp!

Velkommen til mikroflygruppa i Grenland Flyklubb


Mikroflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen mikrogruppe der du kan ta mikroflysertifikatet og etterhvert leie mikrofly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er mikroflyging? | Bli mikroflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Mikroflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Bli mikroflyger


En god følelse og bestå oppflygingen!


Grenland Flyklubb tilbyr komplett teoretisk og praktisk utdannelse til det som fører frem til mikroflygerbeviset.

Hvordan får jeg sertifikat?
Teoretisk opplæring:
Grenland Flyklubb arrangerer teoriundervisning til mikroflybeviset som klasseromsundervisning med start hver vår og høst. Vi prøver å tilpasse undervisningen til elevene, men normale teorikurs foregår i klasserommet vårt en gang i uka, 10 uker på rad, deretter finner vi en eksamensdag som passer for alle sammen, og tar eksamen i alle fagene utenom flytelefoni.. Vi har også gjennomført et intensivt helgekurs for dem som ikke har anledning til å delta hver uke 10 uker i strekk. For disse kreves det mye egenstudium, fordi det er mye stoff man skal gjennom på kort tid.

Vi tilbyr også støtteundervisning til flytelefonisertifikatet da vi har ett krav om at dette skal tas under elevperioden. Da kan du fly i kontrollert luftrom og flyplasser som har kontroll tårn etter gjeldende regelverk. Dette foregår ved at kurs med bøker kjøpes inn hos Luftfartsskolen og du svarer på 4 innsendinger der. Når dette er bestått vil Luftfartsskolen melde deg opp til eksamen hos Luftfartstilsynet og du vil da kunne velge sted og dato for teoretisk eksamen. Praktisk eksamen hjelper vi deg med.
 
Teoridelen omfatter følgende fag:
1. Lover og bestemmelser - luftens trafikkregler.
2. Navigasjon - planlegging av en flytur.
3. Meteorologi - værets betydning for flyging.
4. Aerodynamikk - den grunnleggende flyteorien.
5. Motor og propell - spesielt om motorer til mikrofly.
6. Teknisk oppbygging - om flydeler og deres vedlikehold.
7. Instrumenter og utstyr - Forstå instrumenter og hvordan de virker.
8. Sikkerhet og flygerskjønn -  Lære å ta trygge riktige valg, og gode holdninger.
9. Støtteundervisning til Flytelefonisertifikatet.


Legeerklæring
En betingelse for å kunne fly alene (soloflyging), er at man har gjennomgått en legesjekk hos en vanlig lege. En bekjent som kjenner deg godt skal deretter attestere på baksiden av denne at du ikke lider av epilepsi (fallesyke). Konvolutten skal oppbevares av skolesjefen i din flyklubb hvor den senere sendes til Norges Luftsportforbund, sammen med søknaden for utstedelse flygebevis.
De medisinske kravene er noe mindre enn til PPL-A sertifikatet (privatflyger), og legeundersøkelsen er derfor langt rimeligere. Fornyelse av legepapirene er for de under 40år hvert 5. år, de mellom 40 og 50 hvert 2. år, og de fra 50 og eldre hvert år.


Praktisk flyopplæring
Den praktiske opplæringen kan starte så snart du har fått elevbeviset og er blitt medlem av mikrogruppa i GFK og dermed også medlem av Norges Luftsportforbund (NLF). Det starter lett og rolig, men du får raskt mer og mer ansvar, og før du vet ordet av det har du lært å lande!
Etter en tids flyging er det den instinktive flyfølelsen som tar over finstyringen, og oppmerksomheten glir gradvis over på utsikten og hvor man flyr istedenfor på instrumentene og vingetuppene. Det er virkelig da den store gleden ved flygingen for alvor melder seg.






Soloflyging
Etter et øvelsesprogram med instruktør som tar mellom 10 og 15 flytimer, og du viser at du er 100% fortrolig med flyet, er du klar til soloflyging -  at du får fly alene uten instruktør. Betingelsen er at legesjekken og teoriprøvene er bestått.

Fullt bevis
Etter minimum 30 totalt antall timers flyging kan du gå opp til den endelige prøven med hovedinstruktør eller skolesjef av instruktør klasse 1, der du skal vise at du kan planlegge og gjennomføre en lengre flytur til et område du ikke tidligere har fløyet til. Du kan etter bestått prøve og mikroflybeviset i lomma og blitt innehaver av flytelefonisertifikatet fritt fly hvor du vil, og kan nå utforske landskapet og virkelig nyte flygingens gleder.





Passasjerutsjekk
Du ønsker kanskje noen å dele opplevelsen med etter hvert, og da blir neste skritt en passasjertillatelse. Etter minimum 50 timers flyging kan du ta passasjerutsjekk med instruktøren, der du skal vise at du kan tilrettelegge en flytur med en passasjer som er helt ukjent med hva dette innebærer. Passasjertillatelsen er kun gyldig når mikroflygeren i løpet av de siste 90 dager har hatt en flytid på minimum 2 timer, og minimum 5 start og landinger de siste 30 dager.

Fornyelse av mikroflybeviset
Mikroflygeren skal før flyging innenfor de siste 24 måneder ha avlagt en periodisk flygetrening (PFT) med instruktør av klasse 2 eller høyere på et mikrofly av samme kategori beviset gjelder for. En PFT består av en teoriprøve pluss en kontroll av kandidatens ferdigheter.


Gjenopptagelse av utgått mikroflybevis.
Mikroflygere som har hatt fullt mikroflybevis men latt dette utgå, kan få dette utstedt på nytt etter samme regler som fornyelse i avsnittet ovenfor. Instruktøren vil kunne avgjøre om kandidaten trenger flere skole- og teoritimer før beviset kan utstedes. Konvertering fra vektskift til tre-akse mikroflybevis eller omvendt. For å konvertere fra vektskift til tre-akse eller omvendt, skal hele skoleprogrammet i henhold til de respektive elevkortene følges. Det er instruktøren som da avgjør når kandidaten er klar til å fly opp til full prøve, men det vil normalt ta mellom 10 og 20 timer. Selve oppflygingen gjøres med en instruktør klasse 1. Det skal også avlegges en teoretisk prøve på linje med PFT.
 





Veien videre til motorflysertifikat (PPL-A)
De som har valgt rorkontroll (3-akse), kan gå direkte videre for å ta sertifikat på motorfly (du vet slike som Cessna, Piper osv), der det trengs minimum 45 flytimer. I tillegg må en ta full eksamen i PPL-A teorien etter JAR-FCL inkludert flytelefonisertifikatet om en ikke skulle ha dette fra før. Man kan telle med 10% av sine mikroflytimer, begrenset oppad til 10timer, i de 45 obligatoriske timene.



Konvertering fra PPL-A eller seilflybevis til mikroflybevis
En rekke motorflygere og seilflygere ønsker å fly mikrofly 'på si', og det er anbefalt 5 timer med konvertering til mikroflykonseptet med instruktør for å få fullt mikroflybevis. En skal også avlegge teorieksamen for mikroflygere for å få utstedt R2 beviset. For å fly med passasjer skal en ha fløyet minimum 50 flytimer, hvorav minimum 10 timer på mikrofly for de som er eller har vært innehaver av PPL-A eller flygebevis på seilfly.

Flytelefonisertifikat
Dette er ikke obligatorisk for mikroflygere, men er obligatorisk for alle piloter som skal fly fra Geiteryggen flyplass. Alle mikroflygere skal ha dette for å kunne operere sikkert sammen med andre. I tillegg er dette et krav for å kunne fly inn til en flyplass med tårn- eller informasjonstjeneste. 

Interessert?
Har du lyst til å starte på utdannelsen eller kanskje har du noen spørsmål, send gjerne mail til mikro@grenlandflyklubb.no 

                                                   


Hver høst starter klubben teoriundervisning til privatflygersertifikatet. Du kan likevel starte den praktiske flygingen når du selv vil. Ta kontakt!
Les mer »



Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 1950,-
Mer info her »



Hos oss kan du begynne flygingen på mikrofly når som helst på året.
Ta kontakt!
Mer info her »




Nov

24

Hver lørdag - Lørdagskaffe



Operativ info ENSN
Skien flyplass
Geiteryggen




fredag
Delvis skyet, 0 °C
Svak vind, 2.4 m/s fra Sør.
0 mm nedbør.
Delvis skyet

lørdag
Lettskyet, 2 °C
Flau vind, 1.4 m/s fra Sør.
0 mm nedbør.
Lettskyet

» Gå til YR.no


Tekst og bilder © Grenland Flyklubb 2008 - 2017 - Site powered by Sniggabo CMS v. 3.15