Grenland Flyklubb
Flyplassveien 121,
3728 Skien
Telefon: 35 54 59 35
E-post: post@
grenlandflyklubb.no
Org.nr. 993543381
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
GFK © 2008 - 2017

Sideoppslag:
Idag
Igår
Siste uke
Denne måned
Totalt

361
1160
5820
18829
2503555
Siden sist oppdatert:
2017-07-04 08:57:27

Site powered by

Sniggabo CMS v.3.15



 
Støtt Grenland Flyklubb når du spiller hos Norsk Tipping! Skriv ut dette skjemaet og ta det med til din tippekomisjonær.
 
Eller send SMS med kodeord: GRASROTANDELEN 993543381 til 2020




Logg inn: Bruker id: Passord: Hjelp!

Flyene våre

Flyparken til Grenland Flyklubb består av tre fly (pluss to mikrofly). Dette er to stk Cessna 172, samt en Piper PA19 Army Cub. Cessna'ene våre er på mange måter det idelle klubbflyet som passer til skoleflyging, turflyging, lokal sightseeing og ikke minst til skogbrannovervåking. Vår nyeste Cessna 172 er svært moderne med såkalt glasscockpit (dataskjermer isteden for gamle klokke- instrumenter) og er et populært fly når man skal ut på litt lengre reiser. Cub'en vår har vært i klubben i mange år og er et spennende mål for mange av de som akkurat har fått PPL-A lappen og vil begynne på såkalt halehjulsutsjekk.

Cessna 172R Skyhawk
LN-FTA
År: 2007
Antall seter: 4 (1 flyger + 3 passasjer)
Motor: Lycoming IO-360-L2A
Reisehastighet: 110 knop
Totalvekt: 1043 kg.
Egenvekt: 685 kg
Fuelkapasitet: 200 liter
Fuel forbruk: 30 liter per time 
Rekkevidde: 1000 km 
 
Cessna 172R Skyhawk (LN-FTA) er et høyvinget, 4-seters, privat/klubb -fly produsert av Cessna Aircraft Company. Flyet er bygget i aluminium og er utstyrt med 160 hk motor, en 4-sylindret boksermotor fra Lycoming. Dette flyet har såkalt glasscockpit (Garmin G1000) utstyr og har dataskjermer isteden for de tradisjonelle gamle klokkeinstrumentene man blant annet finner i klubbens to andre fly.
 
Cessna 172 egner seg godt til klubbflyging og er et aldeles perfekt skolefly. De fleste i Grenland Flyklubb skoler den meste av tiden på LN-ASY (klubbens andre Cessna 172), men endel bruker også dette flyet til skoling. LN-FTA brukes til brannvakt og søk og redning.


Reims F172N Skyhawk 100 II
LN-ASY
År: 1977
Antall seter: 4 (1 flyger + 3 passasjer)
Motor: Lycoming O-320-H2AD
Reisehastighet: 100 knop
Totalvekt: 1043 kg.
Egenvekt: 685 kg
Fuelkapasitet: 150 liter
Fuel forbruk: ca. 30 liter per time 
Rekkevidde: 740 km 
 
Reims F172N Skyhawk 100 II (LN-ASY) er et høyvinget, 4-seters, privat/klubb -fly produsert av det franske Reims Aviation på lisens fra Cessna. Flyet er følgelig identisk med Cessna Aircraft Companys C172N. Flyet er bygget i aluminium og er utstyrt med 160 hk motor, en 4-sylindret boksermotor fra Lycoming. Fra midten av 50-tallet til ca. 1980 ble det produsert ca. 30.000 eksemplarer av F172 og C172. Denne modellen ble produsert fra 1977 til 1980.
 
Cessna 172 egner seg godt til klubbflyging og er et aldeles perfekt skolefly. De fleste i Grenland Flyklubb skoler den meste av tiden på LN-ASY. Flyet kan med rette kalles for en skikkelig arbeidshest. 


 
Piper PA19 Army Cub  
LN-ACG 
År: 1953
Antall seter: 2 (1 flyger + 1 passasjer i tandem)
Motor: Continental C90-8F 90 hk.
Reisehastighet: 70 - 80 knop.
Totalvekt: 680 kg.
Egenvekt: 442 kg.
Fuelkapasitet: 68 liter.
Fuel forbruk: ca 20 liter pr time.
Rekkevidde: ca 350 km (med reserve).
 
Til Norge kom 16 Piper L-18C Super Cub til Feltartilleriets OP-tjeneste (1955). Flyene ble, etter at flygere var utdannet på Værnes, fordelt til de ulike artilleriavdelingene. L-18 er et robust fly , lett å operere fra små improviserte flystriper eller landeveier og jorder. Det kunne benytte både hjul og ski-understell. Flyet er ubevæpnet, uten pansring og med lav hastighet. I en kampsituasjon var det avgjørende at flygerne kunne utnytte flyets manøvreringsegenskaper og terrenget fullt ut, for å unngå beskytning fra bakken eller fra andre fly. Oppgavene til FAOPT var å utføre observasjon fra luften, ildledelse av artilleri, rekognosering, kommunikasjonsflyging, meldingstjeneste osv. Flyene hadde utstyr for kontroll av radioaktive områder. På slutten av 80-årene ble det vurdert å skifte dem ut med lette helikoptre. I 1992 var det slutt for FAOPT.
 
De norske Piper Cub var en del av Marshal hjelpen til Norge etter krigen og skulle i 1991 returneres til USA når forsvaret ikke hadde bruk for dem lenger. Marshal hjelpen var en hjelp USA ytet Nato medlemsland og var blant annet gratis lån av millitært materiell. Olav Aamodt var Generalinspektør for Luftforsvaret (GIL) på den tiden og fikk forhandlet fram en avtale med USA om å frigi syv Piper Cub og gi disse til norske flyklubber. I 1992 ble flyene frigitt og på flystevnet på Gardermoen i 1994 formelt gitt som gave til NAK på vegne av norske flyklubber. NAK brukte perioden 1992-1994 på å ordne det formelle med sivil registrering osv. Det fulgte med en klausul at flyene skal holdes luftdyktig og de kan ikke selges ut av klubbene. Sivil typebetegnelse ble PA19 Piper Cub.

LN-ACG er registreringen på vår Army Cub. Flyet er enkelt utstyrt og startes blant annet for hånd (propellersving). Cub'en egner seg til operasjoner litt utenom de tradisjonelle asfaltstripene og et jorde er mer en godt nok for Cub'en. Siden flyet har halehjul kreves det litt mer erfaring og egen utsjekk for halehjul for å kunne fly dette flyet. 
 
Fotoalbum:
Klubbens fly

LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
Klubbens fly
Klubbens fly
Klubbens fly
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
LN-ACG - Piper Cub
Nytt fly - LN-FTA
Nytt fly - LN-FTA
Nytt fly - LN-FTA
Nytt fly - LN-FTA
LN-FTA
LN-FTA
LN-FTA



Hver høst starter klubben teoriundervisning til privatflygersertifikatet. Du kan likevel starte den praktiske flygingen når du selv vil. Ta kontakt!
Les mer »



Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 1950,-
Mer info her »



Hos oss kan du begynne flygingen på mikrofly når som helst på året.
Ta kontakt!
Mer info her »




Jul

26

Hver lørdag - Lørdagskaffe



Operativ info ENSN
Skien flyplass
Geiteryggen




Stor skogbrannfare
Skyet, 21 °C
Svak vind, 2.3 m/s fra Øst.
0 mm nedbør.
Skyet

onsdag
Skyet, 21 °C
Svak vind, 2.3 m/s fra Øst.
0 mm nedbør.
Skyet

» Gå til YR.no


Tekst og bilder © Grenland Flyklubb 2008 - 2017 - Site powered by Sniggabo CMS v. 3.15