Grenland Flyklubb
Flyplassveien 121,
3728 Skien
Telefon: 35 54 59 35
E-post: post@
grenlandflyklubb.no
Org.nr. 993543381
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
GFK © 2008 - 2017

Sideoppslag:
Idag
Igår
Siste uke
Denne måned
Totalt

111
1206
5832
21149
2556355
Siden sist oppdatert:
2017-09-15 09:43:05

Site powered by

Sniggabo CMS v.3.15



 
Støtt Grenland Flyklubb når du spiller hos Norsk Tipping! Skriv ut dette skjemaet og ta det med til din tippekomisjonær.
 
Eller send SMS med kodeord: GRASROTANDELEN 993543381 til 2020




Logg inn: Bruker id: Passord: Hjelp!

Flyene våre

Flyparken til Grenland Flyklubb består av tre fly (pluss to mikrofly). To stk Cessna 172, samt en Piper Cub. Cessna'ene våre er på mange måter det idelle klubbflyet som passer til skoleflyging, turflyging, lokal sightseeing og ikke minst til skogbrannovervåking. Vår nyeste Cessna 172 er svært moderne med såkalt glasscockpit (dataskjermer isteden for gamle klokke- instrumenter) og er et populært fly når man skal ut på litt lengre reiser. Klubben har i mange år hatt Cub og den er et spennende mål for mange av de som akkurat har fått PPL-A lappen og vil begynne på såkalt halehjulsutsjekk.

Cessna 172R Skyhawk
LN-FTA
År: 2007
Antall seter: 4 (1 flyger + 3 passasjer)
Motor: Lycoming IO-360-L2A
Reisehastighet: 110 knop
Maksvekt: 1111 kg
Tomvekt: 743 kg
Fuelkapasitet: 212 liter
Fuel forbruk: ca 30 liter per time
 
Cessna 172R Skyhawk (LN-FTA) er et høyvinget, 4-seters, privat/klubb -fly produsert av Cessna Aircraft Company. Flyet er bygget i aluminium og er utstyrt med 160 hk motor, en 4-sylindret boksermotor fra Lycoming. Dette flyet har såkalt glasscockpit (Garmin G1000) utstyr og har dataskjermer isteden for de tradisjonelle gamle klokkeinstrumentene man blant annet finner i klubbens to andre fly.
 
Cessna 172 egner seg godt til klubbflyging og er et aldeles perfekt skolefly. De fleste i Grenland Flyklubb skoler det meste av tiden på LN-ASY (klubbens andre Cessna 172), men endel bruker også dette flyet til skoling. LN-FTA brukes også til brannvakt og søk og redning.


Reims F172N Skyhawk 100 II
LN-ASY
År: 1977
Antall seter: 4 (1 flyger + 3 passasjer)
Motor: Lycoming O-320-H2AD
Reisehastighet: 100 knop
Totalvekt: 1043 kg
Egenvekt: 685 kg
Fuelkapasitet: 150 liter
Fuel forbruk: ca 30 liter per time
 
Reims F172N Skyhawk 100 II (LN-ASY) er et høyvinget, 4-seters, privat/klubb -fly produsert av det franske Reims Aviation på lisens fra Cessna. Flyet er følgelig identisk med Cessna Aircraft Companys C172N. Flyet er bygget i aluminium og er utstyrt med 160 hk motor, en 4-sylindret boksermotor fra Lycoming. Fra midten av 50-tallet til ca. 1980 ble det produsert ca. 30.000 eksemplarer av F172 og C172. Denne modellen ble produsert fra 1977 til 1980.
 
Cessna 172 egner seg godt til klubbflyging og er et aldeles perfekt skolefly. De fleste i Grenland Flyklubb skoler den meste av tiden på LN-ASY. Flyet kan med rette kalles for en skikkelig arbeidshest. 


Piper PA-18-95 Cub




LN-TSX  
År: 1953
Antall seter: 2 (1 flyger + 1 passasjer i tandem)
Motor: Continental C90-8F 95 hk
Reisehastighet: 80 knop
Totalvekt: 680 kg
Egenvekt: 442 kg
Fuelkapasitet: 136 liter
Fuel forbruk: ca 20 liter per time  

Cub'en egner seg til operasjoner litt utenom de tradisjonelle asfaltstripene og et jorde er mer en godt nok for Cub'en. Siden flyet har halehjul kreves det litt mer erfaring og egen utsjekk for halehjul for å kunne fly dette flyet. 

Piper Cub i det norske luftforsvaret

Til Norge kom 16 Piper Cub til Feltartilleriets OP-tjeneste (1955). Flyene ble, etter at flygere var utdannet på Værnes, fordelt til de ulike artilleriavdelingene. L-18 er et robust fly , lett å operere fra små improviserte flystriper eller landeveier og jorder. Det kunne benytte både hjul og ski-understell. Flyet er ubevæpnet, uten pansring og med lav hastighet. I en kampsituasjon var det avgjørende at flygerne kunne utnytte flyets manøvreringsegenskaper og terrenget fullt ut, for å unngå beskytning fra bakken eller fra andre fly. Oppgavene til FAOPT var å utføre observasjon fra luften, ildledelse av artilleri, rekognosering, kommunikasjonsflyging, meldingstjeneste osv. Flyene hadde utstyr for kontroll av radioaktive områder. På slutten av 80-årene ble det vurdert å skifte dem ut med lette helikoptre. I 1992 var det slutt for FAOPT.


Fotoalbum:
Klubbens fly

LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
LN-ASY - Cessna 172
Nytt fly - LN-FTA
Nytt fly - LN-FTA
Nytt fly - LN-FTA
Nytt fly - LN-FTA
LN-FTA
LN-FTA
LN-FTA
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX
Piper Cub LN-TSX



Hver høst starter klubben teoriundervisning til privatflygersertifikatet. Du kan likevel starte den praktiske flygingen når du selv vil. Ta kontakt!
Les mer »



Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 1950,-
Mer info her »



Hos oss kan du begynne flygingen på mikrofly når som helst på året.
Ta kontakt!
Mer info her »




Sept

24

28/9 - Infomøte
Hver lørdag - Lørdagskaffe



Operativ info ENSN
Skien flyplass
Geiteryggen




søndag
Skyet, 13 °C
Flau vind, 1.3 m/s fra Nord.
0 mm nedbør.
Skyet

mandag
Skyet, 13 °C
Flau vind, 1.1 m/s fra Nord.
0 mm nedbør.
Skyet

» Gå til YR.no


Tekst og bilder © Grenland Flyklubb 2008 - 2017 - Site powered by Sniggabo CMS v. 3.15