Statusoppdatering på mikroflyet vårt
Publisert 2011-04-21 Skrevet av Anders Bergane
Vi lovet å komme med opplysninger når vi visste mer om A22 og startproblemene. Ole Jonny har nettopp kommet hjem fra messa i Friedrichshafen, hvor de har snakket både med motorprodusenten og leverandøren her i Norge.
De har ikke hatt problemer med de andre maskinene de har levert, merkelig nok. Men alle er vel enige om at det er bensinen i forgasserene som koker når maskinen står etter en flytur.
Leverandøren vil, så snart delene kommer til landet, montere varmeskjold under forgasserene. I tillegg skal vi benytte 98 oktan i stedet for 95 oktan. Vi kan også benytte flybensin, men da må motoroljen skiftes hver 25 time. Det er en fordel med flybensinen, som har et vesentlig høyere kokepunkt en 95 oktan bilbensin.
Det er også noen andre negative tendenser med 95 oktan, spesielt hos Statoil, som blander sprit i bensinen. Dette tærer bl.a på pakninger i maskinen.
Vi har allikevel, etter diskusjon med div. parter, bestemt at maskinen kan flys, men man må være klar over at den kan være vondt å starte etter en flytur før den er blitt kald.
Husk starteren har begrensninger på hvor intens den kan brukes. Restriksjonene står i sjekklisten. Rune vil instruere også i påsken. Bare ring han for å avtale timer. Tlf til Rune: 95994542 Dersom dere benytter flybensin, kan dere inntil vi har ordnet en konto for LN-YYR, låne bensinkortet i en av våre andre maskiner. Men da må dere legge igjen en beskjed til Einar Fagerjord at dette er gjort. Beklager trøbbelet! God påske til alle sammen!
Sist oppdatert: 2011-04-21 09:40:30 | Artikkelen er lest: 3457 ganger
|