Info fra mikrogruppa: Nå er vi igang!
Publisert 2010-09-20 Skrevet av Anders Bergane
Da er vårt mikrofly flygedyktig. Litt av en begivenhet får vi si, siden det er det første mikrolette flyet i GFK. Skoletillatelsen er også i orden, så nå er det bare å melde seg på for utsjekk og lisens. Timeprisen for medlemmer er kr. 804,-. I tillegg skal instruktør ha kr. 300,- pr time.
Kontakt Finn Hugo Zahl dersom du er klar for å fly, eller også bare ønsker en prøvetime. Flyet er allerede lagt inn i vårt økonomisystem, så med en gang flyturen er over, er det mulig å betale med kort inne på kontoret, akkurat som for de andre motorflyene. Det er også lagt inn i vårt datasystem, så turen kan bestilles og flyet reserveres hjemme på din PC.
Finn Hugo har også klart å skaffe en ekstra instruktør, Rune Løkeberg. Han bor på Kongsberg, men kommer så fort det er flyging. I begynnelsen må vi regne med at ikke alt går helt på skinner. Det tar litt tid før vi har et strømlinjet opplegg, for det håper vi jo å få etter hvert.
Som de fleste vet, må vi bruke bilbensin, blyfri 98 oktan på maskinen. I tillegg, og det er viktig å huske på, den må også ha bilolje. Flyolje må ikke brukes fordi denne vil skumme i motoren. Egnet olje vil bli innkjøpt og merket med LN-YYR.
Det er ikke mulig å få installert et ordinært bensinanlegg med bilbensin. I prinsippet vil selskapene ikke levere bilbensin til fly på grunn av at de har ikke samme kvalitetsoppfølging til bilbensin som for flybensin. Da må vi ordne vårt eget opplegg. I tillegg er mengden vi vil bruke for liten til at det har interesse for dem å levere. I første omgang vil vi derfor benytte plastkanner som er kjøpt inn. Kannene skal plasseres i containeren som ligger ved hangaren. Der vil dere også finne en trakt med skinnfilter. Den skal benyttes. Skinnet sørger for at vann og annen skit ikke kommer inn i bensintanken på flyet. Det vil senere bli laget en egnet trapp/stativ som skal benyttes ved bensinfyllingen. Foreløpig benytter vi ståltrappa/stativet som står ved det ordinære bensinanlegget. Husk at for de som har PPLA, er det bare noen få timer som skal til før du kan fly mikro. Jeg er overbevist om at du vil bli overrasket over A22 sine flyegenskaper. I tillegg vil du bli storfornøyd med den suverene utsikten. Da er det bare å sette i gang og nyte gleden av å fly.
Husk medlemsmøte i klubbhuset torsdag 7 oktober kl 1800. Det blir foredrag av Odd Tore Onstad, Skolelederen for mikro, i tillegg vil Ole Jonny Sivertsen snakke litt om status for mikrogruppa, og tekniske data for A22. Vi håper miljøgruppa vil sørge for noe å bite i. Møtet er egentlig for mikrogruppas medlemmer, men andre er selvfølgelig også hjertelig velkomne.
Vi håper virkelig at vi får et aktivt flymiljø og mange nye medlemmer. Ekstra moro ville det selvfølgelig være om gamle flymedlemmer igjen dukket opp! Ole Jonny Sivertsen
Fotoalbum: Aeroprakt A22, LN-YYR
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
A22 Aeroprakt
|
Sist oppdatert: 2010-10-17 21:48:09 | Artikkelen er lest: 3860 ganger
|