72047

Velkommen til sportsflygruppa i Grenland Flyklubb

Sportsflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen sportsflygruppe der du kan ta sportsflysertifikatet og etterhvert leie sportsfly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er sportsflyging? | Bli sportsflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Sportsflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Mikrogruppa: Ut å fly!

Kjære mikromedlemmer, og dere andre som vurderer å prøvefly klubbens nyeste doning: Nøl ikke! Jeg er klar over at LN-YYR har hatt litt “startproblemer” bokstavelig talt, men flyet må nå sies å være friskmeldt. Jeg har snart flydd 25 timer i Aeroprakt’n siden April, og du verden så flott en maskin klubben har skaffet seg.

Jeg har vært på Rygge, Jarlsberg, Torp, Notodden og ikke minst på gressbanen i Lunde, og jeg skal hilse fra flyet og si at den koste seg alle plassene.

Som de fleste sikkert vet allerede, er jeg først og fremst en seilflyger som er bortskjemt med god utsikt fra seilflya. Men med så store vindusflater vi har i YYR er det bare å fryde seg over en enorm utsikt! Du ser rett ned, du ser bakover, du ser sideveis, og du ser fremover..  Det er bare i litt krappe svinger utsikten blir litt redusert, men vi kan jo ikke forvente å ha gjennomsiktige vinger heller..:D

Kort fortalt, jeg mener det er på høy tid vi får opp aktiviteten på Aeroprakt’n. Den er en fryd å fly, enten du skal på tur, eller bare for å fly lokalt, og øve på landinger.
Aeroprakt’n er virkelig et kortbanefly, som har store marginer mtp motorkraft. Den stiger mellom 1000/1600ft i minuttet, og den cruiser fint på 140-180km/t, og med fulle tanker flyr man i hvertfall 5 timer.
Flyet reagerer godt når du bruker rorene, og for noen er dette kanskje litt uvant. Men dette er bare en vanesak som man ser på som positivt når man er ute i litt mer vind enn man pleier å være.
Jeg fløy til Kjeller på flystevnet der i slutten av mai, og kom inn for landing i noe som må ha vært minst 10kt sidevind + gust...  Flyet gjorde det jeg ville det skulle gjøre, og vi landet trygt og godt til tross for vinden. Ergo, ikke noe å være redd for om det skulle være et lite vindpust. Flyet flyr like bra morgen, som dag, som kveld.

Vi har fått etablert et par elever, og et større antall medlemmer som tar opp sertifikatet igjen og bare trenger en typisk 5-timer for å være current. Jeg oppfordrer dere til å huke tak i Rune og fly litt intensivt et par helger, så er dere klare på kort tid. Da er dere fri til å stikke av med flyet når det passer dere etterpå! Timeprisen er jo også redusert til 660kr, så nå får vi mer for penga folkens. Fly fly fly!!

Rune er foreløpig eneste operative instruktør, men jeg håper å komme inn i stallen av instruktører som et friskt pust innen få uker.
Selv er jeg relativt tung,(jobber med saken), så det er begrenset hvem jeg kan ha med i flyet, men dersom noen er interessert i å fly litt som en veldig aktiv passasjer, er det bare å huke tak i meg hverdager fra 16:00- sent på kveld:D

Frode Sveinungsen tlf: 95909285

Fotoalbum: