Info for flygere som skal til Lunde flyplass!

Left base RWY-11, Lunde flyplass.

Nome Flyklubb har endret noe på de lokale reglene for Lunde flyplass. Dette som et resultat av at endel fly den siste tiden har vært på plassen uten forhåndstillatelse (PPR). Les igjennom og gjør deg kjent med de lokale reglene.

Lunde Flyplass (ENLU) er en gresstripe som ligger i Lunde ved Telemarkskanalen i Nome kommune, ca. 15NM vest-nordvest for Skien Lufthavn, Geiteryggen (ENSN). Flyplassen eies og drives av Nome Flyklubb, som er en kombinert seilfly- og motorflyklubb.

Flyplassen har PPR
(Prior Permission Required - Forhåndstillatelse kreves før bruk av plassen) Dette gjelder for all luftfart / luftsportaktiviteter som skal utføres på flyplassen. Forespørsel om landingstillatelse skal rettes til Simen Settendal, tlf. 906 24 809 eller Terje Aasane, tlf. 913 17 786. Vi er i prinsippet positive til å gi landingstillatelse, forutsatt at vedkommende fartøysjef setter seg inn i, og følger de lokale reglene som gjelder for ENLU. Informasjon om baneforhold etc, vil så langt det er mulig bli gitt sammen med landingstillatelsen, men all landing og take-off skjer uansett på eget ansvar!

PPR gis i utgangspunktet samme dag som flygingen vil finne sted. Brudd på PPR-plikten eller de lokale trafikkreglene vil bli notert og i ytterste konsekvens rapportert.

Lokale trafikkregler
Det tillates max. 3 stk. landinger, forutsatt at disse gjennomføres i en kontinuerlig serie. Det tillates IKKE å ta en kort stopp på flyplassen, for så å ta av og utføre 3 nye landinger.

Ved spesielle anledninger kan det gis tillatelse til å fly flere landingsrunder, ved for eksempel Skill Test el.lign. Dette avtales med PPR/flyplass kontaktpersonene.
Av hensyn til naboene ønsker vi å sette begrensninger på bruk av flyplassen ved landingstrening. Unngå, så langt det er mulig, å fly over tettbebyggelse i og rundt Lunde.

Crosswind benyttes IKKE da det kan forekomme vinsjing med seilfly på flyplassen. For å sjekke vær/vind/bane -forhold, fly parralelt med RWY nord av plassen over Telemarkskanalen i minimum 1700 fot. Vær obs på trafikk på downwind i begge retninger!
Downwind flys i 1200 fot. Lytt på radio og meld blindt. Meld downwind, base og finale på 122,85 MHz. Hold utkikk!

Banen kan være svært tung ved mye nedbør og under vårløsningen. Sjekk alltid baneforholdene før bruk. Vær spesielt oppmerksom på seilflyging og modellflyging. Det er i perioder stor aktivitet i området! Det er også plassert flere såkalte luftsportsområder ("bokser") rundt Lunde flyplass (se de nye 1:500 000 kartene fra NLF) Disse kan til tider være aktivert og er under Farris APP sitt ansvarsområde.

Vis hensyn i kirketiden. Lunde kirke ligger nordvest av plassen. Unngå flyging over denne frem til 12:30 på helligdager. Under kirketiden: Hvis vind- og værforhold tillater det, benytt østsiden av flyplassen til avgang (RWY11) og landing (RWY29).

Spesielle regler for helikopter
Av støymessig hensyn tillates det ikke landingsrunder og/eller "hovering" med helikopter over og på landingsstripen. Helikopter kan få tildelt PPR for enkeltlanding og enkeltavgang. Det skal da etterstrebes en direkte ankomst til flyplassen og en direkte avgang uten unødig støybelastning for naboer.

Forespørsel om å arrangere forskjellige arrangementer og treff
Spesielle aktiviteter som ønskes arrangert på flyplassen må avtales med styret i Nome Flyklubb ved hver enkelt anledning. Send en forespørsel til styret på styret@nomeflyklubb.no

Landingsavgift
Kr. 100,- for enkeltlandinger (inkluderer max. 3 landinger) Kontant betaling foretas i postkassen ved klubbhuset. Eventuelt  til konto nr. 2665.07.00685.

Årskort
Det er mulig å kjøpe årskort for de som finner det upraktisk å betale for enkeltlandinger. Dette koster kr. 750,- og gjelder for ett kalenderår innenfor den perioden flyplassen er åpen (normalt mai-oktober). Bestilling av årskort gjøres ved å betale inn kr. 750,- til konto nr. 2665.07.00685. Merk innbetalingen med "Årskort" + flyets registreringsbokstaver. Alle priser gjelder for 2011. Vi gjør oppmerksom på at man uansett må innhente PPR selv om man måtte inneha gyldig årskort på flyplassen.

Fuel
100 LL, kun ved forhåndsbestilling

Åpningstider
Normalt mai - oktober, SR-SS

Modellflyging
Modellflyging på Lunde flyplass skal IKKE skje uten at man innehar medlemsskap i Nome Modellflyklubb og følger regelverket som er fastsatt av Nome Flyklubb og Nome Modellflyklubb, for modellflyging på Lunde flyplass.

Flyplassinformasjon
 Eier, konsesjonshaver og operatør  Nome Flyklubb
 Krav til forhåndstillatelse (PPR)  JA
 Kontaktpersoner  Terje Aasane, tlf. 913 17 786, Simen Settendal, tlf. 906 24 809
 Posisjon  N59 17.9    Ø009 08.0
 Frekvens  122,85 MHz (betjent kun ved seilflyaktivitet)
 Høyde over havet  190 fot / 58 meter
 Rullebane   700 x 25 meter (pluss 250 meter ekstra sikkerhetssone i vest)
 Overflate  Gress (noe ujevnt)
 Baneretning  11 – 29
 Banelys / innflygingshjelpemidler  Nei
 Innflyging  Venstre downwind for bane 11, Høyre downwind for bane 29, 1200 fot på downwind.