Vårnytt fra mikrogruppa i GFK
Publisert 2011-05-10 Skrevet av Anders Bergane
Så er Mikroen gjennomgått av en kyndig person fra Aeroprakt, en ukrainer, dvs han tilhører Aeroprakt i Spania, egentlig som frilanser. Fyren var tidligere Mig flyger. Et problem var det selvfølgelig at han ikke kunne annet enn russisk og spansk...
Men klubben har jo selvfølgelig en spanjol i sine rekker, Luis Portillio, som tidligere har fløyet både seilfly og mikro. Han var faktisk en av de første på mikro! Det hadde vært problematisk uten han.
I tillegg var Frode så snill og ordnet en kveld på byen med ungareren siste kvelden. Han ordnet med tolk fra en kollega. Da går det an å få til ting når folket viser initiativ! Kjempebra!
Hva har vi så funnet ut av ved gjennomgangen av motoren? Dessverre er det ikke funnet noen feil. Men han har hatt forgasserene oppe og justert flottørnivået, justert dyser og foretatt ny innstilling av motoren. Varmedekslene under forgasserene er ikke kommet ennå, så de må vi montere senere. Han hadde ikke noe tro på at disse ville ha noen betydning for startproblemene.
Som jo folket vet, så tok vi jo vakuumslangene ut av air-inlet boxen, og da startet jo motoren som den skulle. Det mente han imidlertid var tilfeldigheter fordi trykket var tilnærmet likt i boksen som utenfor. Maskinen er prøvefløyet etterpå, både av Bjørn Østrem og Ungareren med en tur til Lunde. Frode har også fløyet og maskinen funker bra.
Men, han sa at Rotaxen var veldig ømfintlig mhp start. Når motoren var kald, skulle en startes med chock og ikke noe gass. Så fort den gikk skulle man gi gass og ta av chock. Når motoren var varm, måtte man ikke bruke Chock, men la gassen stå på halvt pådrag. Når den da startet, skal man dra gassen forsiktig ned til vanlig tomgangsturtall. Det er viktig at denne prosedyren blir fulgt.
Bensinlekkasjen er egentlig ikke funnet, men slangeklammer er dratt til. De hadde hatt problemer med enkelte av ventilene, men vi kan ikke nå se noen problem med dem nå. Men vi vil følge dette opp. Leverandøren foreslår også at bensinen ikke skal slås av etter endt flyvning. De mener det er bedre å la kranene stå åpne slik at eventuelle lekkasjer blir oppdaget før du flyr. Og selv om kranene står åpne, skal ikke bensinen renne ut om alt er i orden.
Gasshåndtaket er strammet, men det har tendens til å løsne slik at gassen drar seg på. Følg med på dette. Dette lar seg lett justere med en 10mm nøkkel. Skruen er under setet på høyre side. Høyderorstrimmen er justert. Har hatt tendenser til å være noe nesetung med flaps. Vi må justere dette videre dersom justeringen ikke har blitt tilstrekkelig. Da får vi bare håpe på mange fine flyturer med maskinen.
NB! Det er kommet klage på at timeprisen er for høy i forhold til andre klubber. Vi vil på styremøtet til torsdag diskutere om timeprisen skal justeres.
Klubbhuset er ikke ferdig pusset opp ennå, men så fort det er ferdig, vil vi arrangere et medlemsmøte. Sett i gang å fly folkens!
Mvh Ole Jonny
Sist oppdatert: 2011-05-10 17:59:25 | Artikkelen er lest: 3516 ganger
|