Fantastisk Flydag på Geiteryggen
Publisert 2010-08-17 Skrevet av Anders Bergane
Lørdag ble årets Flydag arrangert på Geiteryggen. Flydagen ble den mest suksessfulle på mange mange år. Ikke siden 1996 har Grenlands befolkning kunnet oppleve så mange godbiter på Geiteryggen. Favorittene ble ikke overraskende F16 og Spitfire.
Man har etterhvert blitt svært så erfaren i å arrangere denne dagen og det meste gikk derfor svært problemfritt gjennom hele helgen. Steinar Næs hadde det overordnede ansvaret og sørget for at stevnet ble avviklet med bravur. Lørdag morgen startet svært så dårlig med tett tåke og kun noen få hundre meter sikt. Likevel var det lite panikk å spore blant de lokale fra Geiteryggen. Dette visste man ville lette utover formiddagen. Og slik ble det også.. I elleve tiden begynte det å bli bra og man kunne motta de resterende åtte flyene som ikke hadde ankommet fredag kveld. Flydagen på Geiteryggen har etterhvert blitt en liten tradisjon og i år var det flere godbiter enn på mange år. Biltemas Spitfire Mk. XVIII med Griffon motor og hele 2250 hk. var selvsagt et av høydepunktene. Og klokken 12:20 landet Spitfire'en i strålende sol. Dette ville bli en flott dag! Selve stevnet ble offisielt åpnet med fallskjermhoppere. Norges største Norgesflagg på over 300 kvadratmeter ble festet til en hopper og det hele var selvsagt et vakkert skue. Videre fortsatte stevnet med formasjonsflyging med Kjeller Flyhistoriske Forening. Tiger Moth, Fairchild Cornell, Bird Dog og Saab Safir ble gruppert sammen i lufta og vist frem fra sin beste side med blant annet Håkensen brødrene, Ketil Knotten, Erling Wiig og Jarle Mauritsen bak spakene. Videre fortsatte det med fantastisk acro med Nils Reidar Skauen i sin Extra 300, Reidar Berntsen i sin Rans S9 og Terje Traaholt i Russian Warbirds sin Yak 52 før Kåre-Jan Johansen fløy sitt publikumsvennlige show med sitt Alouette II helicopter. Speaker Steinar Næs måtte også i lufta denne dagen med Broussard maskinen han er medeier i. Dakotaen gjennomførte sine svært så populære rundturer for publikum denne dagen. Det ble totalt en 5-6 turer og publikum ble også vitne til flere fantastiske "foto" lowpass'er av DC-3'en. Mange fulgte godt med da Morten Andreassen fløy sitt display med AT6 Harvard. Den etterhvert så kjente manøveren der han stuper ned bak skogen på vestsiden av plassen og følger åsen nedover mot Brekkakrysset før han trekker opp i en half cuban eight er alltid velkomment hos publikum på Geiteryggen. Det var nok mange som hadde tatt turen til Skien denne dagen for å bivåne Biltemas Spitfire. Et fly som ikke har vært sett på flystevne på Geiteryggen siden 1992. Per Cederkvist fløy et flott display over Geiteryggen og dette ble for mange dagens høydepunkt for veteranfly elskere. Dagens høydepunkt for menigmannen i gata var utvilsomt F16. Ikke bare en, men to stykk F16 ankom luftrommet over Geiteryggen i 16 tiden. De fløy en flott demo og publikum var selvsagt fornøyd. Showet ble avsluttet med to stykk L29 Delfin med Terje Traaholt og Erling Wiig bak stikka som fløy en løs formasjon og etterhvert en tail-chase før Terje Traaholt avsluttet det hele med sitt solo display. Det hele ble flott arrangement og det ryktes at et sted rundt 3000 mennesker var innom i løpet av dagen. Dette kan bety noen sårt tiltrengte ekstra slanter i kassa til Grenland Flyklubb, Russian Warbirds of Norway og Grenland Fallskjermklubb. Vi takker alle som bidro til at denne dagen ble så fantastisk som den ble!
Fotoalbum: Flydagen Geiteryggen 2010
Cessna Corvalis
|
Broussard
|
Nome Flyklubb stand
|
Norsk flagg med hopper
|
Mennesker sett fra Harvard
|
Harvard
|
Modellfly
|
Grenland Flykubb stand
|
Piper L-4 Cub
|
Extra 300 i sola
|
Kiosken
|
RV-4
|
Tre inn
|
Spitfire Mk. XVIII
|
Spitfire hale
|
Spit propell
|
Menneskehav
|
Forflytting av Cornell
|
Sea King
|
L29 Delfiner foran terminalen
|
Yakovlev 52
|
Saab Safir
|
Dakota
|
Dakota taxer inn
|
Alouette helikopter
|
Mye folk på Geiteryggen
|
Folksomt
|
Fairchild Cornell
|
Mange vil se inne i Sea King'en
|
Dakota klar for ny tur
|
Nyskjerrige folk ser på Dakota'en
|
Sist oppdatert: 2010-08-17 23:16:16 | Artikkelen er lest: 7413 ganger
|