Velkommen til sportsflygruppa i Grenland Flyklubb

Sportsflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen sportsflygruppe der du kan ta sportsflysertifikatet og etterhvert leie sportsfly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er sportsflyging? | Bli sportsflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Sportsflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Første avdrag på A22 er nå betalt

A22

Da er vi et vesentlig steg videre, første avdrag på A22 er betalt. Dvs vi har betalt opsjonsbeløpet. Andre del betales når maskinen begynner i produksjonen. Tredje del betales når maskinen går ut av produksjonslokalet. Leveringsdatoen er 21. august. Vi krysser fingrene for at alt går vår vei!

I tillegg er det nå søkt om skoletillatelse. For å få til dette, måtte vi etablere en organisasjon rundt mikrogruppa. Som fortalt tidligere, har Odd Tore Onstad vært så grei å stille opp som skoleleder til vi får andre medlemmer som tilfredsstiller kravet til å bli skoleleder. Det vil selvfølgelig ta noe tid.

I tillegg har Finn Hugo Zahl sagt seg villig til å være vår instruktør og Operative leder. Han er allerede i gang som instruktør for oss på motorfly. Vi har vært mer enn heldige med disse to, som nå også er medlemmer i mikrogruppa!

Da er organisasjonen som følger:

Mikrogruppa i Grenland Flyklubb
Gruppeleder : Ole Jonny Sivertsen
Skoleleder: Odd Tore Onstad
Operativ leder: Finn Hugo Zahl
Flytryggingsleder: Ole Jonny Sivertsen
Miljøansvarlig: Oddmar Ballestad
Teknisk leder: Håkon Amlie

Vi jobber også med å få til en eller annen ordning for et fuel-anlegg. Dette er dessverre ikke så enkelt i og med vi må benytte bilbensin. Ingen selskap er interessert i å anlegge et tankanlegg fordi mengden vi benytter er alt for liten. Vi vurderer derfor å benytte enten fat eller plastkanner for bensin, innelåst. Hvor et slikt anlegg kan plasseres og hvordan det skal fylles og administreres, vurderes. Vi må i alle fall passe på at vi får et anlegg som er iht forskrifter og  godkjent både av direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap og av flyplassledelsen.

Vi burde også hatt et møte i gruppa før sommeren. Men nå er vi midt i ferietiden og det er vanskelig å samle folket. Vi prøver igjen så fort ferietiden er over og høsten er i anmarsj.
Vi har virkelig noe å se frem til.

De som nå vil begynne med skoling allerede til høsten, må sende Ole Jonny en mail på ojs@Techconsultants.no. Fort deg så du ikke risikerer å måtte vente til andre gruppe.

PS! Husk å holde av den 14. august til flydagen på Geiteryggen. Vi har snakket med Ringerike Mikroflyklubb, som også har kjøpt en A22, om de vil komme denne dagen. I tillegg prøver Bjørn Østrem å komme med sin nye italienske aluminiumscub, Trial, fra Nando Groppo.