71969

Velkommen til sportsflygruppa i Grenland Flyklubb

Sportsflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen sportsflygruppe der du kan ta sportsflysertifikatet og etterhvert leie sportsfly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er sportsflyging? | Bli sportsflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Sportsflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Fremdriftsplanene for mikrogruppa i GFK

Ole Jonny Sivertsen forteller her hva som har blitt gjort hittil, hva som skjer nå og hva som er planene fremover den neste tiden. Har du spørsmål, tanker eller ideer rundt mikrogruppa så setter Ole Jonny pris på tilbakemeldinger. Hans e-post/mobil finner du i artikkelen.

Hei alle sammen!

Etter at årsmøtet gikk inn for at det skulle opprettes en mikroflygruppe i GFK, gjenstår mye arbeid før vi er der vi ønsker. Nå gjelder det å prioritere riktig, slik at vi kommer dit om ikke alt for lang tid.

Vi har selvfølgelig behov for fly, instruktører og skoletillatelse. I tillegg må vi besette de verv som det er krav om i mikroflyhåndboken. Jeg har etter årsmøtet vært i kontakt med NLF for å få noen tips om hvordan vi snarest mulig kan komme i mål. I tillegg har jeg vært i kontakt med andre klubber.

Det ble presisert at først må vi få organisasjonen på plass. Det er imidlertid ikke noe i veien for å kombinere noen av vervene vi har fra før av. Det er også mulig å låne/leie skoletillatelse av en annen klubb inntil vi får egne instruktører som kan overta denne rollen.

Jeg har også snakket med noen av våre instruktører som ønsker å være instruktører på mikro. I tillegg har jeg vært i kontakt med en flyklubb som er villig til å hjelpe oss med å få skolert instruktørene slik at de får de nødvendige tillatelser. Dette er en relativ enkel sak når man allerede har instruktørpapirer for å instruere til PPL A.

Uten fly blir det bare drømmer. Jeg regner med at mange, kanskje de fleste med PPL A, vil sjekkes ut på mikro. I tillegg regner jeg med at mange nye vil vise interesse.

Markedet er fullt av brukbare flymaskiner. Jeg tror imidlertid at i en nystartet gruppe, med mange nysgjerrige medlemmer og derav stor pågang på å få utsjekk, vil det lønne seg å starte med nytt materiell. I tillegg synes jeg vi må satse på en flymaskin som alle vil føle seg trygge og komfortable med. Senere kan vi satse på flere maskiner, og kanskje mer sofistikerte typer. Det er utrolig mye fint å få kjøpt. I tillegg er det et kostnadsnivå på mikrofly som  gjøre at flere har råd til egen maskin.

Jeg har vært i kontakt med den norske leverandøren av Aeroprakts A 22. Det er en høyvinget 2 seter, side by side, bygget i aluminium. Maskinen har jeg prøvet på Stord. Nydelig! Den er godt egnet til både skoling og tur. I og med at det er aluminium, er den enkel å reparere. Krushastighet 93-167 km/h, stålehastighet med flaps 50 km/h. Maks hastighet 209 km/h. En ny flymaskin levert på Geiteryggen koster kr. 475.000. Men, ingenting er bestemt, så har du andre forslag som kan egne seg bedre, så ta kontakt.

Mange klubber satser på spleiselag for å skaffe tilveie en flymaskin. Med det kostnadsnivået som er på mikrolette flymaskiner, bør det være mulig. Dessverre er leveringstiden opp til 6 måneder. Vi bør derfor i tillegg undersøke mulighetene for å leie en maskin i perioden frem til vi får vår egen maskin. For de som brenner etter å bli med i et spleiselag, fort deg og ring meg!

Det som også er muligheter med mikrofly, er selvbygging. Du får kjøpt alt fra tegninger til byggesett som nesten er ferdige. Kan nevne at A22 kan kjøpes som byggesett fra kr. 268.000. Motoren som kommer i tillegg, koster rundt kr. 100.000. Dette er et relativt dyrt byggesett fordi det er nesten ferdigbygget. Det er vel ingen som kunne tenkt seg et byggeprosjekt i klubbregi? (I tillegg til å kjøpe en ferdig maskin selvfølgelig).

Mulighetene er mange. Jeg har ikke nevnt trike og heller ikke gyrokopter. Markede her er også veldig interessant. Nå må vi imidlertid ikke drømme oss bort, men prøve å komme i gang så fort som mulig med skoletillatelse og en flymaskin.

I en klubb med fullt oppegående motorflygruppe, bør veien frem til at vi også har en mikroflygruppe være grei. Det er veldig viktig at ikke noen ser på mikrogruppa som en konkurrent, men et ekstra tilbud til de som gjerne vil fly, men ikke har muligheter av en eller annen grunn, eller ikke ønsker å ta PPL A papirene.

Hvorfor har vi en flyklubb? Selvfølgelig for å tilfredsstille den lysten mange har til å fly selv og til å være i et miljø som kan gi meg de mulighetene. Så vil mange gå videre til å bli yrkesaktive piloter. Da er det et kjempetilbud fra klubben å kunne hjelpe disse videre på veien. Derfor er det viktig å ha både et mikroflymiljø og et tradisjonelt motorflymiljø. Det bør være hevet over enhver tvil at en klubb med begge tilbud, gir et rikere miljø enn bare en av gruppene. Vi skal heller ikke glemme at for de som ønsker å ha med seg flere i flymaskinen samtidig, er ikke mikro noe alternativ. Her er det kun tillatelse til å ha med en passasjer.

Og selv om du ikke ønsker noen sertifikat av noen slag, kan flymiljøet gi deg oppgaver og muligheter til nytte for alle sammen.

Det er viktig nå at de som har tanker og ideer om mikroflygruppa og motorflygruppa, kommer frem med disse og deltar i arbeidet videre.

Mvh,
Ole Jonny Sivertsen