NY INFO Ikke lovlig med flyvning utover den nominelle tiden

Tidligere har vi i klubben hatt muligheter for å kunne fly utover den nominelle tiden (f.eks 50 + 5) med tanke på teknisk ettersyn. Etter endel diskusjoner om hvorvidt dette var gjeldene enda har Ronny Kaasa fått sjekket dette opp med FtN. Og dette er ikke gjeldende idag!

Tidligere var klubben underlagt NAK sitt vedlikeholdssystem. Dette er endret og vi er nå underlagt vedlikeholdssystemet til flyprodusenten.

Etter denne innføringen er det IKKE tillatt å fly over den nominelle tiden. Altså så må man planlegge ettersyn slik at man er innenfor 50t intervall til enhver tid.
Dersom man planlegger å overgå disse bestemmelser bryter man loven og skjema NF 2007 sendes Luftfartstilsynet.

Man kan derimot gjennomføre teknisk ettersyn inntil 10t FØR nominell tid og likevel beholde denne. Altså ta ettersyn ved f.eks 40t ved en 50t. Da vil neste ettersyn likevel være ved 100t, altså så er det 60t til neste ettersyn.

Det viser seg at det fortsatt er endel uvisshet og uenighet rundt dette temaet. Svaret fra tekniske verksteder er ikke i samsvar. Ronny har derfor bedt om et utfyllende men likevel forståelig svar fra Luftfartstilsynet. Svaret kommer ut her så snart det er mottatt.

NYTT NYTT NYTT: Svaret fra Luftfartstilsynet:
Flyging utover fabrikantens (TC-holder) anbefalte tidsbegrensninger i vedlikeholdsprogrammet er KUN etter søknad om Permit To Fly til Luftfartstilsynet vedlagt fabrikantens godkjenning.