Mikrofly-sikkerhetsmøte referat
Publisert 2014-03-20 Skrevet av Anders Bergane
Ole Jonny gir oss en liten gjennomgang etter gårsdagens sikkerhetsmøte for mikro: Bra oppmøte og deltagelse på medlemsmøtet i går! Temaet var sikkerhet og blant annet stall-speed. Vedlagt ligger endel filer i bunnav artikkelen. Det finnes utallige artikler om dette på nettet.
Jeg vil også oppfordre medlemmene til å benytte NLFs hjemmeside: www.nlf.no, og mikro. Her finner dere blant annet Hendelsesrapporter , og en Forumside med mange artige og nyttige innlegg. Sikkert noe de fleste vet om, men allikevel! Finnes også en side på facebook, for de som er medlemmer der.
Noen tips som kom frem: - Ikke kom ”krabbene inn”, med høy nese, når du lander. - Er det urolig, ha god margin til stall-hastighet - Husk det er hastigheten som gir deg løft; større vekt, mer krengning; desto større stall-hastighet. - Husk når du tar av, har du liten hastighet. Brå bevegelser da, f.eks med balanseroret kan få flyet til å ”stalle” - Ikke bruk flaps v ed sterk sidevind! - Husk at det mange ganger, ved sterk vind og kupert terreng, kan det være fall-vinder, hvor flyet ikke vil ha muligheter til å kunne holde høyden. Vær varsom i fjellterreng når det er mye vind! Samme fenomen kan oppstå dersom du er i områder med ”bølgeskyer”. - Det har vist seg , med Aeroprakten, LN-YYR at, dersom setet ikke er festet i underkant, kan det være umulig å få trottle i tomgangsstilling. Det kan gi deg store problemer når du lander. Derfor: Sjekk om setet er festet og låst før du setter deg. - Dersom det skulle skje at trottle-wiren ryker, vil motoren gå i ”full spedd”. Dette for å hindre at du skal miste motorkraft. Som nødløsning må du da regulere motorkraften ved å skru tenningen av og på og selvfølgelig lande så fort som mulig.
Kom gjerne med tips, om jeg har glemt noe, eller at du har ting på hjertet som er viktig å få frem til alle medlemmene! Vi kan aldri bli for gode, det er alltid noe å lære!
Ole Jonny Sivertsen
Last ned dokumenter:
Mail fra NLF vedrørende sikkerhet 2014 Hendelsesrapporter 2013 Hendelsesrapporter 2012 Sikkerhet 1
Sist oppdatert: 2014-03-20 09:40:24 | Artikkelen er lest: 3513 ganger
|