En liten oppdatering på situasjonen for mikrogruppa
Publisert 2013-12-04 Skrevet av Anders Bergane
En liten oppdatering på situasjonen for mikrogruppa. Vi har nå 5 mikroelever på vårt teorikurs. Det blir eksamen i midten av desember. Meget bra takket være en stor innsats fra Frode, skolesjefen på mikro. Ellers er det pr. i dag 11 elever som skoler, selv om noen er litt til og fra.
Vi har til nå fløyet ca 170 timer på LN-YYR i år. Dette anser vi som meget bra, på tross av vesentlig mindre skoling i år. Grunnen til at vi allikevel har fått opp timetallet, er pga at nå har vi flere medlemmer med sertifikat. Gangtiden totalt er nå ca 380 timer.
Teknisk sett har LN-YYR gått upåklagelig de siste timene. Vi måtte imidlertid skifte propeller for ca 10 flytimer siden pga en sprekk i et av propellerbladene. Sprekken var i forkant, og på langs av propellen. Vi valgte å kjøpe ny propeller i stedet for å reparere. Det tok bare litt over en uke å få en ny propell fra Aeroprakt.
Nytt blad til den gamle propellen vil etter hvert bli anskaffet.
Pr. dato har vi en liten sprekk i et av eksosrørene. Dette vil bli reparert mandag 2/12 eller tirsdag 3/12.
Vi håper vi får utført 400 timers ettersyn før jul slik at maskinen ikke blir stående på bakken i julen.
Det har vært dårlig med egne møter for mikrogruppa, men vi hadde håpet på at mikromedlemmene deltok aktivt på møtene som GFK har første onsdag i hver måned. Får håpe at dette blir bedre fremover fordi det er viktig at vi får alle medlemmene i GFK til å delta og være med på å dra lasset. Det må i den sammenheng nevnes at dugnadsinnsatsen fra mikromedlemmene kan man med god samvittighet skryte av!
Kan nevne at vi satser på å fly på lørdager fra kl 1000 til ca 1600 (avhengig av når solnedgang er) og på søndager fra kl 1300 til solnedgang. Ellers i uken er det vanskelig å få til skoling. Men, Frode kan ha noe tid enkelte dager, men det må avtales med han direkte.
Husk at vi nå ikke utfører turtallsprøven og tester tenningen før vi er på banen. Dette for å hindre steinsprut på propellen, som mest sannsynlig var den egentlige årsaken til at den forrige propellen gikk i stykker.
Vi vil etter nyttår holde et medlemsmøte spesielt for mikromedlemmene med sikkerhet som tema. Dato vil bli annonsert senere.
God førjulstid! Fly så mye du kan!
Ole Jonny Sivertsen
Sist oppdatert: 2013-12-04 22:35:40 | Artikkelen er lest: 3154 ganger
|