Minimumskrav til fuel
Publisert 2013-06-06 Skrevet av Anders Bergane
Det er alltid en selvfølge at vi gjør en grundig planlegging i forhold til drivstofforbruk. Likevel skjer det fra tid til annen en glipp på dette. Årsakene til dette kan være mange. Vi lister opp noen viktige ting å huske på før du drar avgårde på kort eller lang tur.
Grundig planlegging av turen er en forutsetting for god fuelplanlegging. Når vi flyr VFR er MINIMUMSKRAVET at vi skal lande med en reserve på 45 minutter. Vi kan selvsagt ikke alltid ta av med fulle tanker, men det kan være greit å tenke gjennom noen momenter før avgang:
1. Har du fysisk sjekket om drivstoffmengde på tanken stemmer med tankmålerne.
2. Husk at drivstoffmengde ført i loggboka ved forrige flyging ikke er en nøyaktig måling.
3. Er det fylt riktig type fuel på flyet? Hva med drenering? Er det vann på tanken(e)?
4. Det er stor forskjell på forbruk pr. time med tanke på hvordan vi Leaner (bruker mixture). De fleste fuelforbruktabeller i pilot håndbøker for fly, for ikke å si alle, er basert på at man leaner på cruise. Mangelfull leaning kan redusere rekkevidden med 100 NM ++
5. Motorens fuelforbruk vil variere med variasjoner i RPM-setting, atmosfæriske forhold, og flyhøyde.
6. Det er ikke sikkert at drivstoffmålerne er til å stole på. Kanskje virker de ikke i det hele tatt.
7. Bruk av forgasservarme kan øke bensinforbruket med inntil 15%
8. Kan du flyets fuelsystemer godt nok? Som for eks: Std. tank, Long range, tankvelger, pumper, osv)
9. Skifter du tank underveis i flygingen?
10. Er du for overoptimistisk i forhold til fuelmengde og fuelforbruk?
Hvis du lurer på om du burde fylle litt ekstra før du drar, ikke taxe forbi bensinanlegget. Det tar bare 10 minutter å fylle på en ekstra times flyging.
Sist oppdatert: 2013-06-10 09:04:35 | Artikkelen er lest: 3407 ganger
|