Ledermøte i motorflyseksjonen

Det ble avholdt Ledermøte i Motorflyseksjonen den 22/9 på Gardermoen og det var godt oppmøte. Her følger en liten oppsummering som NLF selv har gjort.

Følgende ble gjennomgått:

1. Arild Rasmussen fra Luftfartstilsynet fortalte om de nye driftsbestemmelsene for GA som er felles for Europa. Lite blir endret, bestemmelsene blir trolig operative i 2013.

2. George Lundberg fortalte om følgende:
a. Nye sertifikattyper: Når de nye sertifikat-typene fra EASA blir operative, blir det enklere å gå fra et sertifikat til et annet (for eksempel fra Mikro til Småfly). Sertifikat-systemet er bygget opp etter ett byggekloss-prinsipp, og alle sertifikatene inneholder felleselementer, slik at dette kan virke motiverende for å ta nye sertifikater.
b. Det foregår forberedelser i NLF for å ta på seg mer av LAPL (Light Aircraft Pilot License) og sette opp ATO (Approved Training Organization), som er påkrevd fra EASA.
c. Samarbeid med Luftfartsskolen A/S: Denne skolen eies av NLF (på forbundsnivå, ikke av Motorflysesjonen), og et nærmere samarbeid er besluttet for å dele ressurser, oppnå synergier og bedre rekruttering. Det er viktig å planlegge og koordinere dette samarbeidet slik at det ikke blir konkurranse mellom denne skolen og den teori-undervisningen som foregår i klubbene. Videre er det viktig å kanalisere elever til de lokale klubbene for den praktiske flygingen dersom teori-opplæring tas gjennom nettbaserte studieløsninger i regi av Luftfartsskolen. Luftfartsskolen må ikke forveksles med Pilot Flyskole på Torp, som er en privateid flyskole.
d. Bookingssystem:  Man anerkjenner at Melwin booking-system er blitt noe gammeldags. Produktet MyWebLog høstet mye ros fra deltakerne, og et nærmere samarbeid på NLF-nivå vil vurderes.
e. NIF lovnorm: Her bør årsmøtene i klubbene vedta at Norges Idrettsforbunds lover skal gjelde, siden alle klubber nå er å regne som idrettslag. Ytterligere detaljer samt fremgangsmåte er å finne på Motorflyseksjonens hjemmeside.

3. Lars Øyno gikk gjennom status for NLF CAMO. Kostnadene for dette er for høye samtidig som klubbene opplever at kostnadene de påføres gjennom NLF CAMO, kan reduseres ved å gå til utenlandske CAMOer. En større omlegging av NLF CAMO er igang for å få ned kostnadene for begge parter. Brukerne bes om noe tålmodighet for å få dette på plass. Videre er det grunn til å forvente lempinger i CAMO-systemet fra EASA i fremtiden som vil gjøre vedlikeholdet for brukerne billigere.

4. Eirik Bruset gikk gjennom planer for GAP-samlinger. Seksjonen ønsker å satse på flere GAP-samlinger neste år, og dette ble møtt med bifall fra møtedeltakerne.

5. Generalsekretær John Eirik Laupsa forklarte situsjonen mht bruk av Avinors flyplasser utenom åpningstid. Avtale-maler er laget og klubbene oppfordres til å forsøke å bruke dem på “sine” flyplasser.Det er imidlertid mange flyplasser der lufthavnsjefene motsetter seg avtalene, slik at en oppfordring fra Avinor og Luftfartsilsynet til disse synes nødvendig. NLF arbeider videre med denne saken.

6. Tom Brien holdt  et innlegg om klubbutvikling. Tom kommer gjerne på besøk til klubbene for å gi inspill og erfaringsoverføring omkring  hvordan klubbene kan forbedre driften og miljøet. Han bidrar også gjerne med  materiell til stands og rekrutteringsaktiviteter.

7. Lars Øyno la frem medlemsutviklingen de siste årene i Motorflyseksjonen. Seksjonen har hatt en reduksjon i medlemstall på rundt 5% per år de siste fire årene, og det er blant seniorene og pensjonistene nedgangen observeres. Ved nedbrytning av tallene kan det se ut som om det er tilgangen som svikter, mens frafallet er uforandret fra tidligere. Aktuelle hypoteser for årsaken bak den uønskede utvikling er at flyging er blitt dyrere, samt at vi flyr med gammelt materiell. Videre arbeid vil gjøres for å studere endringer på klubb-nivå for å kartlegge årsaker videre.

8. Ingelise Arntsen holdt det siste innlegget, der hun oppsummerte kommentarer fra tidligere i møtet. Videre oppfordret hun til tilbakemeldinger, og mottok en mengde gode kommentarer, innspill og forslag fra deltakerne. Deltakerne var godt fornøyd med fagmøtet. Kommentarer og innspill kan finnes i Ingelises vedlagte presentasjon.

Motorflyseksjonen takker alle deltakerne på fagmøtet for aktiv deltakelse og innspill.

Styret i Motorflyseksjonen i NLF