Grenland Flyklubb
Voldsvegen 204,
3739 Skien
Telefon: 35 54 59 35
E-post: post@
grenlandflyklubb.no
Org.nr. 993543381
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
GFK © 2008 - 2017

Sideoppslag:
Idag
Igår
Siste uke
Denne måned
Totalt

311
1126
8619
22475
2607410
Siden sist oppdatert:
2017-10-29 19:04:11

Site powered by

Sniggabo CMS v.3.15



 
Støtt Grenland Flyklubb når du spiller hos Norsk Tipping! Skriv ut dette skjemaet og ta det med til din tippekomisjonær.
 
Eller send SMS med kodeord: GRASROTANDELEN 993543381 til 2020




Logg inn: Bruker id: Passord: Hjelp!

Velkommen til mikroflygruppa i Grenland Flyklubb


Mikroflyging er i prinsippet slik flyging pionerene praktiserte det i flygingens barndom. Her er det selve flyturen over landskapet, nytelsen av den ubetalelige utsikten og friheten som er hele poenget. Grenland Flyklubb har sin egen mikrogruppe der du kan ta mikroflysertifikatet og etterhvert leie mikrofly til selvkostpris. Vi forklarer deg hvordan du går frem for å oppfylle drømmen din!

Hva er mikroflyging? | Bli mikroflyger | Lyst på prøvetime? | Kontakt oss |
Mikroflyene våre | Historien om oss | Bli medlem | Filer og dokumenter |

Nytt fra mikrogruppa i GFK




Først må vi nevne at klubben nå har fått sin første instruktør på mikro fra egne rekker. Frode Sveinungsen er nå godkjent mikroinstruktør. Kjempefint, vi gratulerer! Fremdeles er vi så heldige å ha både Odd Tore, Finn Hugo og Rune som instruktører. Uten disse hadde vi ikke kommet i gang slik vi har gjort.


Sommerens værsituasjon er jo alle man klar over, så da skjønner man at det ikke har vært mulighet for så mye flyging. Totalt har maskinen nå fløyet 138 timer.

Vi har dessverre hatt en del en del teknisk trøbbel med flyet som har resultert i noe dødtid. Først sprakk eksosrøret på to steder. Det fikk jeg heldigvis raskt sveiset av en spesialist på Hydro. Så hoppet det ene eksosrøret ut av eksospotta. Ingen kan helt skjønne at det kunne skje. Ingen av de andre flya med samme motor har hatt dette problemet, i alle fall meg bekjent. Eksosrøret måtte demonteres for å få satt det på plass igjen.

Nå står flyet på bakken noen dager pga årlig sertifisering. Flyet er besiktiget av besiktningsmann og godkjent, men papirene må til NLF før vi kan fly. Det vil si vi må ha et nytt luftdyktighetsbevis. Jeg skanner inspeksjonspapirene og sender dem til NLF mandag morgen. Burde ikke ta mer enn et par dager før vi har luftdyktighetsbeviset igjen.

Deksler og lignende må også monteres igjen, men det regner jeg med å gjøre på mandag. I tillegg må jeg lage et nytt feste for tenningselektronikkboksen som ligger på toppen av maskinen. Det var dessverre brukket. 

Både eksosrør og feste for elektronikken vil bli krevet nytt fra leverandøren, men vi kan jo ikke sitte å vente på utstyr fra Ukraina. De er meget trege med å ekspedere reklamasjoner. Ny ventil til bensinsystemet har vi nå ventet på i 3 måneder! I tillegg har vi purret flere ganger.

Alt ekstraarbeidet har dessverre ført til at det etterlengtede bensinanlegget ikke har kommet noe videre. Bensinpumpe, slange og håndtak har vi, vi mangler bare en tank. Der var ideen at vi skulle benytte en rustfri tank, dvs en kassert varmtvannsbeholder(200 liter), som vi måtte fylle med kanner på bakkenivå. Tanken var tenkt utført med hjul. Helt patent blir ikke løsningen, men i hvert fall noe enklere enn å balansere kannene over vingen. Kunne noen av medlemmene her trå til med noe dugnadsinnsats, så er det bare å ta kontakt.

Det har nå foregått dugnadsarbeid på varmhangaren. For det første er det blitt ryddet og så holder vi på med å montere lys. Viktig å få gjort dette før høstmørket setter inn.
Vi har også vært så heldige å få et verktøyskap av et av medlemmene. Dette trenger noe oppussing, og så vil vi kjøpe inn det nødvendige verktøyet vi må ha for å kunne utføre ettersyn på maskinen. Skapet blir selvfølgelig låst med nøkkel som kun de vedlikeholdsansvarlige har nøkkel til. Men vi vil passe på at det blir noe verktøy tilgjengelig i hangaren for alle, f.eks på ei lita tavle over arbeidsbenken. 

De tekniske problemene vi har hatt, viser bare at daglig inspeksjon er viktig å utføre nøye og ordentlig. I et trangt motorrom krever dette skikkelig lys. Hver man bør derfor ha ei lita lommelykt. Nytter ikke å ha ei liggende i flyet. Hver man bør ha sin egen, og passe på at den gir det lyset man har behov for.

Vi prøver å få til et medlemsmøte om ikke så lenge. Akkurat nå arbeider vi med å få til et informasjonsmøte ekstra for å få flere elever. Spesielt gjelder det PPLA, men vi trenger også flere elever på mikro. Møtet vi hadde 30 august ga oss ikke det antall elever som vi hadde håpet på.
Da er det bare å fly folkens, om et par dager altså!

Kommer tilbake litt senere når det er aktuelt med medlemsmøte.
Frode leder Ut å fly konkurransen i klubben. Tenk det, og det med LN-YYR! Kjempefint!
 
Jeg har forresten reservert en del rom på hotellet i Friedrichshafen til neste flymesse (2012). Si ifra til meg om du ønsker å være med. Datoen er 18-21 april, 2012. Håper mange vil bli med. Forrige tur var meget vellykket.
 
Husk også julebordet som Odd Tore har invitert til, se vår hjemmeside.
 
Mvh
Ole Jonny



Skriv en kommentar til denne artikkelen:
Navn:  *
Kommentar:  *
Kode:  *
 
Kommentarer:



Hver høst starter klubben teoriundervisning til privatflygersertifikatet. Du kan likevel starte den praktiske flygingen når du selv vil. Ta kontakt!
Les mer »



Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 1950,-
Mer info her »



Hos oss kan du begynne flygingen på mikrofly når som helst på året.
Ta kontakt!
Mer info her »




Nov

24

Hver lørdag - Lørdagskaffe



Operativ info ENSN
Skien flyplass
Geiteryggen




fredag
Delvis skyet, 0 °C
Svak vind, 2.4 m/s fra Sør.
0 mm nedbør.
Delvis skyet

lørdag
Lettskyet, 2 °C
Flau vind, 1.4 m/s fra Sør.
0 mm nedbør.
Lettskyet

» Gå til YR.no


Tekst og bilder © Grenland Flyklubb 2008 - 2017 - Site powered by Sniggabo CMS v. 3.15