Informasjonshefte - Vinterflyging i Norge

Luftfartstilsynet har utarbeidet et informasjonshefte om vinteroperasjoner. Målgruppen er privatflygere som flyr VFR. Luftfartstilsynet har gleden av å presentere dette kompendiet som omfatter flyging under vinterforhold.

Hensikten er å gjøre flygere og flyeiere innenfor allmennflysegmentet mer oppmerksom på spesielle risikoer og utfordringer i forhold til denne type operasjoner. Vintersesongen fører til mindre flyging i Norge, men dersom en tar nødvendige forhåndsregler og tilstrekkelig hensyn til begrensende værforhold og redusert dagslys, er det fullt mulig å drive trygge flyoperasjoner og ha både glede og nytte av flyet i denne perioden av året.

Denne informasjon er ikke ment som et opplæringskonsept for flyging under vinterforhold, men må anses som et bidrag for å sette fokus på denne type operasjoner. Det er viktig å ta utgangspunkt i Pilot Owner Handbook (POH), søke informasjon og erfaring fra andre og ikke minst ta kontakt med en instruktør som kan veilede deg, slik at du føler deg trygg og tar de riktige beslutningene både før, under og etter flyging, også når gradestokken kryper under 0 °C og landet igjen dekkes av is og snø. Flyging på vinteren kan by på noen av de fineste flyopplevelser man kan tenke seg. Mange som har flydd med ski over strålende hvite vidder og islagte vann, vil kanskje si at nettopp dette er den ultimate flyopplevelse, samtidig som de både mentalt og i sin utrustning er klar for de utfordringene kulden vil kunne bringe.

Av kapasitetsårsaker er denne versjonen ikke optimalisert i forhold til grafisk profil. Siden vintersesongen allerede er i gang flere steder i landet har vi valgt å publisere informasjon i nåværende form.

Det er også utarbeidet en Power Point presentasjon med utdrag fra informasjonheftet. Vi håper dette bidrar til at informasjon blir brukt i klubbmiljøet.

Last ned dokumenter:
Vinterflyging i Norge - infohefte