71910

Grenland Flyklubb 75 år!

12 November feiret Grenland Flyklubb 75 års jubileum på Villa Fløyen i Skien. Det var 77 deltagere og jubileet ble feiret på behørig vis med President Rebecca Hansen, Generalsekretær John Eirik Laupsa m/fru Lisbeth og aktivitetskonsulent Tom Brien fra NLF, samt Organisasjonssjef for Vestfold og Telemark Idrettskrets Sondre Fjelldalen til stede. Og sist men ikke minst nåværende og tidligere medlemmer med følge som deltagere.

Litt historie:

Den 20 mai 1946 ble Grenland Flyklubb stiftet. Klubben ble stiftet av lokale patrioter som samlet seg sammen til det første protokollførte møte i Menighetspleiens hus i Cappelensgt. 7 Skien.

Menighetspleiens hus i Cappelensgt. 7 Skien.

Den 22 mai ble det avholdt styremøte i lokalene til Porsgrunn og omegns Modellflyklubb på Herøya, og på dette møtet ble det besluttet å ta kontakt med distriktets aviser og redegjøre for klubbens arbeidsprogram, blant annet om navnet Skiensfjordens Flygeklubb som allerede var på diskusjonsplan i avisene.

Flyklubbens første protokoll etter stiftelsesmøte den 20 mai 1946

Flere styremøter fulgte etter dette, og en utvikling av flyklubben og flyplassen var i gang. Flyklubben avholdt sin første Generalforsamling 19 juni 1946 i Odd Fellow i Porsgrunn.

I de første årene opererte klubben ut ifra jordene på Vallemyrene i Porsgrunn og Gunneklevfjorden, samt Børsesjø om vinteren. Det første flyet, en toseter Piper Cub, LN-MAU landet 7. februar 1952.

I 1952 bygde Grenland Flyklubb ved hjelp av 10 000,- kroner som ble gitt av forsvaret via Norsk Aeroklubb den første flystripen på Geiteryggen, og klubben fortsatte sin drift derifra.

De totale utgiftene beløpet seg den gang til ca. 30000,- kroner. Disse pengene ble, foruten pengene fra forsvaret, skaffet tilveie av fly interesserte privatpersoner.

17 juli 1953 ble Skien Flyplass, Skien godkjent av Det Kongelige Samferdsels departement av Christian Gard.

Hangar

Klubbens første hangar

De første 10-15 årene var det varierende aktivitet i klubben, men etter at Fjellfly startet sin aktivitet ble det betydelig aktivitet på flyplassen. Mange fikk sitt flysertifikat i denne tiden.

I1972, etter flere år med liten aktivitet ble det for fullt liv i klubben igjen. Egen hangar ble satt opp og klubben utviklet seg til å bli en mer moderne flyklubb.

Videre gjennom -80 årene utviklet klubben seg til å bli en av de største i landet. På slutten av -80 tallet bygget klubben eget klubbhus. Dette er i dag solgt og klubben benyttet etter dette den gamle nostalgiske terminalen på vestsiden av Geiteryggen før den brant i 2016.

Høsten 2017 flyttet Grenland Flyklubb inn i nyoppusset klubbhus og hangar på østsiden av flyplassen, like ved terminalbygget. I mellomtiden fra brannen og frem til vi fikk nytt klubblokale ble det bygget en egen brakkerigg på vestsiden med stor innsats fra medlemmene. Denne fungerte utmerket til vårt formål i dette tidsrommet.

Det har vært mange positive og noen negative hendelser opp imellom årene og også dessverre en alvorlig ulykke. Men klubben reiste seg etter dette, og flysikkerhet, miljø og trivsel har alltid vært i fokus for medlemmene.

Klubben fremstår i dag som en velfungerende klubb med ca 130 medlemmer som alle yter sitt for fellesskapet. Klubben kunne med glede ære tre medlemmer som alle har valgt å være trofaste klubbmedlemmer og yte godt for klubben.

Disse er:
Roger Martin Engebretsen som har vært medlem siden 01.01.1958, snart 63 år. Den dugnaden og interessen Roger har lagt ned i klubben er fremragende.

Einar Fagerjord som har vært medlem siden 01.01.1976 og som har vært kasserer i klubben siden årsmøte 1977. Til neste år har han hatt jobben som kasserer i 45 år. Det er ikke mange klubber i Norge som kan vise til noe tilsvarende.

Olaf Holta Nielsen som har bistått med en stor donasjon slik at klubben har fått en flysimulator som tenkes benyttet til utdanning, og at medlemmene kan benytte den som de ønsker for å oppdatere seg innenfor mange felt i flyfagene.

Einar Fagerjord til venstre Roger Engebretsen i midten og Olaf Holta Nielsen til høyre

Vi har mange medlemmer som gjør en stor dugnadsinnsats for klubben at det er umulig å nevne alle. Vi kan bare si tusen takk til alle dere andre som ikke ble nevnt på jubileumsfesten.

Arrangementet ble satt i stand ved hjelp av Steinar Kaalstad og Ann Kristin Teksle med flere. Tom Brien var toastmaster, en utfordring som Tom tok med stor glede. Det var en lang rekke med taler både fra GLSS, GFSK, NLF og NIF og festtalen holdt Steinar Kaalstad. Ann Kristin holdt herrenes tale og Steinar Næs holdt damenes tale. Takk for maten tale ble holdt av vårt kjære klubbmedlem Hans Inge Haukenæs, og denne talen er det ingen som glemmer. Hans fremstillingsevne og taleegenskaper skal det letes lenge etter, og latteren runget i lokalet.

Dette ble en verdig fest og feiring av 75 år. Klubben har et sammensatt fagpanel som alle kan sin jobb når vi går de neste 75 år i møte. En stor takk til alle som deltok på jubileumsfesten og til alle medlemmer for deltagelse i fagpanel og dugnadsjobbing. Flere bilder fra jubileumsfesten blir lagt inn når alle bilder er samlet.

Geiteryggen 20 November 2021

Ivar Moland Leder i Grenland Flyklubb