Til minne om Svein Tore Sveinungsen

Svein Tore Sveinungsen

Tirsdag 12/5 fikk vi den triste beskjeden at Svein Tore var død natt til tirsdag.
Svein Tore, eller «Texas», som alle kjente, var « et fast inventar» på Geiteryggen. Helt fra jeg var ung og jobbet på Geiteryggen for Snorre Kjetilson , kan jeg huske Svein Tore.
Han var godt inne med Snorre og jobbet for han innimellom sin faste jobb på ABB. Å selge rundturer med flyene til Fjellfly var noe han likte. Da kunne det også vanke en tur på han i ny og ne. At Svein Tore var mer enn vanlig flyinteressert, var noe alle visste.

Men han hadde et avbrekk på ABB og Geiteryggen. Han ble godt kjent med sønnene til en av flymekanikere i Fjellfly. De to fant ut av at de ville dra til Australia og prøve lykken. Så tenkt så gjort. I Australia skilte de to lag og Svein Tore skaffet seg jobb før han dro hjem igjen etter vel 2 år(?). Rik på penger tror jeg ikke han ble, men rik på ny erfaring ble han i alle fall.

Etter hjemkomsten fikk han på ny jobb i ABB. Han gjenopptok selvfølgelig også Geiteryggen som sitt store interessefelt.

Svein Tore ble gift og fikk 4 barn, 3 jenter og en gutt. Ofte var Svein Tore å se på Geiteryggen med de 4 barna. Han ble tidlig enkemann og satt igjen med ansvaret for fire barn. At det må ha vært en krevende oppgave å være alene med ansvaret for 4 barn er ikke vanskelig å forstå.

At sønnen ble vel så flyinteressert som faren er det ingen tvil om. Sønnen ble seilflyinstruktør i Nome flyklubb og mikroflyinstruktør i Grenland flyklubb. At Svein Tore var stolt av dette, var noe alle forsto.

Svein begynte også i sin tid på motorflysertifikat, men fullførte det ikke.

Etter Fjellfly ble slått konkurs, ble Grenland flyklubb igjen startet opp. Svein Tore var også her et trofast medlem i alle år med forskjellige oppgaver.

Etter at han gikk av med pensjon i ABB fikk han også oppgaver på Geiteryggen av kommunen. Alle kjente jo Svein Tore.

For ca 2 år siden ble Svein Tore syk og vi så han bare en sjelden gang på Geiteryggen. I den tiden fikk han heldigvis godt stell av sine tre gjenlevende barn. Han mistet en datter i 2012.

Det har vært mange i denne tiden som har spurt etter Svein Tore, som blir savnet i miljøet. Svein Tore ble 75 år.

Vi lyser fred over Svein Tores minne.

For Grenland flyklubb

Ole Jonny Sivertsen