Klubbkveld: onsdag 2. april kl 19:00

Onsdag 2. april kl. 19.00 kommer Anders Forseth fra Farris TMA og vil holde et interessant foredrag om kontrollert luftrom og om radio prosedyrer. I andre del av kvelden kommer Ole Vidar Homleid for å fortelle om Robot Aviation og dronefly.

Det som er viktig og som jeg tror, en del en piloter er usikre på er det å komme ut i kontrollert område. Anders sitter på Røyken til daglig, og alle oss har nok hørt han på 134.05.

Temaet vil være ?
Dette med bruk av radio, hva , hvordan og når man skal melde. Hvilke type assistanse kan man få? Hvordan blir VFR piloter behandlet forhold til  IFR ? Hva er det som forventes av oss m.h.t til Farris ? Skal man sende flightplan alltid ?,  er det ok "negativ flight plan", er kontrollområder noe skummelt? Det er en del VFR piloter som kun roter rundt i eget reir som kanskje har lyst ut på tur. Anders vil gjerne at dere stiller spørsmål under innlegget, så han kan nok gi noen svar som kan bidra til endel oppklaringer.

Møt opp og lær. Her må dere bare komme. Still kritiske spørsmål ? hvilke erfaringer har dere med å snakke med Farris? Hvilke erfaringer har dere med å fly i kontrollert luftrom?  Mange spørsmål her.

Møt opp. Her blir det pelser og lomper/brød. Hjemmelaget kaffe og kake. Ja mye godt stoff både for hodet og magen.

Andre del av kvelden vil dreie seg om:

Ole Vidar Homleid har sammen med et knippe andre mennesker utviklet et høyteknologisk vidunder..  For deg og meg er det enkelt forklart en sivil drone..  men på fagspråket heter det Remotely Piloted Aircraft System (RPAS). Da har de en liten stasjon som de sitter og fjernstyrer RPAS'n med live bilder fra video og GPS ombord. Per Strømmen er det som flyr denne RPAS'n, og krav for å fly slikt er PPL og deretter CPL eller iallefall instrument rating.. Per eier og flyr Vampire, og har lang erfaring som flyger i forsvaret.
Det er Ole Vidar som vil holde foredraget og fortelle alt rundt dette.

Flytypen heter SKY-ROBOT 450 EX, og er en videreutvikling av flytyper som Speed Canard og Routan Long EZ.
Det veier 70kg, og kan frakte 130kg med drivstoff og avanserte systemer. 10 meter vingespenn med winglets, og kan fly Skien-Tokyo-Skien på en en tank. Motoren bruker ca 2 liter i timen. Altså en ekstrem rekkevidde.

SKY-ROBOT kan utstyres med høyteknologiske følere og systemer for analysering av alt mulig rart, kun rettet mot det sivile markedet.

Dette er et utrolig spennende tema, som også kan fjerne litt myter rundt ordet "drone", som mange umiddelbart vil forveksle dette med. Det som er moro, er at dette produktet er utviklet og produsert i Skien, Skotfoss og Rødmyr! Nå har de nylig fått støtte til å opprette en avdeling på Notodden også:

Robot Aviation er godt respektert internasjonalt, og er helt enestående i akkurat denne klassen.
Dette er aerodynamikk i verdensklassen, og systemer som overgår svært mye annet.

For oss som flyklubb er det ikke superaktuelt, men for dem som ønsker, er det faktisk mulig å ende opp som pilot på en slik SKY-ROBOT. Dette vil Ole Vidar fortelle alt om .

Nøl ikke bare møt onsdag 2. april kl. 19.00 til en lærerik kveld i klubbhuset hos Grenland Flyklubb.

Steinar Kaalstad
Leder arrangement komiteen.