Grenland Flyklubb
Voldsvegen 204,
3739 Skien
Telefon: 35 54 59 35
E-post: post@
grenlandflyklubb.no
Org.nr. 993543381
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
http://www.grenlandflyklubb.no/gif/t.gif
GFK © 2008 - 2017

Sideoppslag:
Idag
Igår
Siste uke
Denne måned
Totalt

682
1126
8990
22846
2607781
Siden sist oppdatert:
2017-10-29 19:04:11

Site powered by

Sniggabo CMS v.3.15



 
Støtt Grenland Flyklubb når du spiller hos Norsk Tipping! Skriv ut dette skjemaet og ta det med til din tippekomisjonær.
 
Eller send SMS med kodeord: GRASROTANDELEN 993543381 til 2020




Logg inn: Bruker id: Passord: Hjelp!

Minimumskrav til fuel




Det er alltid en selvfølge at vi gjør en grundig planlegging i forhold til drivstofforbruk. Likevel skjer det fra tid til annen en glipp på dette. Årsakene til dette kan være mange. Vi lister opp noen viktige ting å huske på før du drar avgårde på kort eller lang tur.

Grundig planlegging av turen er en forutsetting for god fuelplanlegging. Når vi flyr VFR er MINIMUMSKRAVET at vi skal lande med en reserve på 45 minutter. Vi kan selvsagt ikke alltid ta av med fulle tanker, men det kan være greit å tenke gjennom noen momenter før avgang:

1. Har du fysisk sjekket om drivstoffmengde på tanken stemmer med tankmålerne.

2. Husk at drivstoffmengde ført i loggboka ved forrige flyging ikke er en nøyaktig måling.

3. Er det fylt riktig type fuel på flyet? Hva med drenering? Er det vann på tanken(e)?

4. Det er stor forskjell på forbruk pr. time med tanke på hvordan vi Leaner (bruker mixture). De fleste fuelforbruktabeller i pilot håndbøker for fly, for ikke å si alle, er basert på at man leaner på cruise. Mangelfull leaning kan redusere rekkevidden med 100 NM ++

5. Motorens fuelforbruk vil variere med variasjoner i RPM-setting, atmosfæriske forhold, og flyhøyde.

6. Det er ikke sikkert at drivstoffmålerne er til å stole på. Kanskje virker de ikke i det hele tatt.

7. Bruk av forgasservarme kan øke bensinforbruket med inntil 15%

8. Kan du flyets fuelsystemer godt nok? Som for eks: Std. tank, Long range, tankvelger, pumper, osv)

9. Skifter du tank underveis i flygingen?

10. Er du for overoptimistisk i forhold til fuelmengde og fuelforbruk?

Hvis du lurer på om du burde fylle litt ekstra før du drar, ikke taxe forbi bensinanlegget. Det tar bare 10 minutter å fylle på en ekstra times flyging.









Skriv en kommentar til denne artikkelen:
Navn:  *
Kommentar:  *
Kode:  *
 
Kommentarer:

2013-06-06 20:35:42 av Steinar Kaalstad
Et veldig bra skrevet stykke dette Anders og en meget vikitg påminnelse til alle piloter. Det gjelder både rutinerte og urutinerte. Nå håper jeg bare at det blir innkjøpt peilepinner både til ASY og MTT.. Ta ikke sjanser på fuel. Ha heller ekstra på tanken



Hver høst starter klubben teoriundervisning til privatflygersertifikatet. Du kan likevel starte den praktiske flygingen når du selv vil. Ta kontakt!
Les mer »



Få deg en prøvetime i et av Grenland Flyklubbs motorfly for kun kroner 1950,-
Mer info her »



Hos oss kan du begynne flygingen på mikrofly når som helst på året.
Ta kontakt!
Mer info her »




Nov

24

Hver lørdag - Lørdagskaffe



Operativ info ENSN
Skien flyplass
Geiteryggen




lørdag
Lettskyet, 0 °C
Flau vind, 1.3 m/s fra Sør-sørvest.
0 mm nedbør.
Lettskyet

søndag
Delvis skyet, -1 °C
Svak vind, 1.6 m/s fra Sør-sørvest.
0 mm nedbør.
Delvis skyet

» Gå til YR.no


Tekst og bilder © Grenland Flyklubb 2008 - 2017 - Site powered by Sniggabo CMS v. 3.15